Kolportören mini

För allt mitt emellan

En spännande resa

En skillnad på den här bloggen och min tidigare är att jag tänkte ägna mindre tid åt att ”älta” och bearbeta saker från mitt förflutna. Jag har tex skrivit mycket om mina erfarenheter från trosrörelsen på 90-talet. En liten reflektion dock, jag har redan skrivit om Brian Zahnd och att jag uppskattar honom. Hans resa är intressant, han var en ”word of faith” predikant och hans församling var en trosförsamling. Men sen lämnade han det spåret. Han berättar om det i den här läsvärda intervjun. Ett citat:

Eventually I just found it too thin. It simply didn’t have enough to say. Despite its alleged emphasis on “the Word,” the text actually used in the Word of Faith movement could be reduced to a pamphlet; it’s a highly selective reading of Scripture. It also became apparent that Word of Faith teaching lacked any serious theological reflection.”

Här skiljer sig Brian från våra svenska motsvarigheter som ofta envist försvarar sitt förflutna, även om de till viss del gått vidare. Jag tror de har ett och annat att lära av Brian.

Publicerad från WordPress för Windows Phone

Single Post Navigation

One thought on “En spännande resa

  1. Själv var jag aldrig själv nån predikant i den bemärkelsen under de år som jag själv tillhörde trosrörelsen, lite drygt 10 år ungefär. Men vad jag många gånger har saknat är, att istället för som många hurtfriska predikanter gjorde som utlovade himlen nu och inte sen, med allt vad det nu innebar i sin förkunnelse, så gick man istället vidare och de som hade blivit sårade eller på annat sätt tog illa vid sig, dom brydde man sig aldrig om, det fick nån annan s a s ta hand om. Var fanns självrannsakan? Vilka svar har man gett dom som med många undrande frågor och som i värsta fall också har fastnat i sina frågor över t.ex, det är ju inte så här det fungerar, och när det inte fungerar som man trott och har fått lära sig att det ska gå till, så vänder man Gud ryggen, full av besvikelse. Oj, vad jag själv har fått kämpa med dom här bitarna.
    Själv är jag inte enbart kritisk till dom åren, det fanns mycket som var bra, god och nyttig undervisning också. Men till skillnad mot den tiden ser jag inte allt som om det vore svart eller vitt.
    Kanske skriver jag om mina personliga upplevelser och erfarenheter nån gång också på min egen blogg, här, http://friattleva.blogspot.se

Kommentera

