Kolportören mini

För allt mitt emellan

Vi ska inte fara bortom månen, men lite input tack

Durer Revelation Four Riders

I denna yttersta tid ber jag om hjälp med en sak. Jag ska ha ett seminarium nästa vecka på Frizon. Det heter kort och gott: ”Vi ska fara bortom månen” (Vilket är en referens till en sång av Carl Öst kidsen troligtvis aldrig hört talas om.) Det här är iallafall frågeställningarna jag kommer att ta upp:

Handlar den kristna tron när allt kommer omkring om någon annanstans? Kristen tro, en evakuering och räddningsplan från en sjunkande planet. Eller är det så att den berättelse som börjar här, slutar här?

Seminariet kommer att fokusera på hopp, vilket jag tror alltid blir temat om man verkligen vill prata om Jesu återkomst. Men jag kommer att ta upp en del frågor kring hur vi kristna sett på eskatologi, speciellt i frikyrkan.

Givetvis förstår läsare av den här bloggen att N.T. Wright en stor inspirationskälla för mig. Jag har även i sommar gett mig på att börja läsa ”The Coming of God” av Jurgen Moltmann.

Moltmanns betoning på Jesus uppståndelse och den nya skapelsen känner jag igen från N.T. Wright:

With the raising of the crucified Christ from the dead, the future of the new creation of all things has already begun in the midst of this dying and transitory world. But this presupposes that with the raising of the Christ crucified by the powers of this world, the end of this world and its powers has already become manifest.
Jurgen Moltmann

Ett Wright-klipp!

Här kommer min fråga till er:

Tror ni unga människor idag hört undervisning om uppryckandet och andra märkligheter som årsveckor hit och dit och vilda spekulationer om antikrist? Eller är min generation den sista som råkade ut för det? Hur ser läget ut?

Det är bra att veta så jag inte ägnar för mycket tid åt att slå in öppna dörrar.

Single Post Navigation

9 thoughts on “Vi ska inte fara bortom månen, men lite input tack

  1. Emil Gillsberg on said:

    Beror ju naturligtvis på sammanhanget de kommer från, men jag tror inte de hört så mycket ”märkligheter” från predikstolarna.

    Däremot har, i alla fall de som är uppvuxna i en Pingst eller EFK-församling, säkerligen mött många andra medlemmar, föräldrar, far- eller morföräldrar som fått lära sig att dispensationalismen är ”den enda rätta” eskatologin.

    Alla de signaler man sänder i språket, med mer eller mindre tydliga hänvisningar, kan vara ännu svårare att bemöta eftersom de droppas så självklart i samtal. ”det är ju såhär det ska bli i den yttersta tiden”, ”nu kommer chippet i handen”, tal om vedermödan och uppryckandet…

    När jag skämtar om att Steve Jobs är antikrist (han kommer ju komma tillbaka, likt odjuret som fått ett dödligt hugg men överlevt) förstår även många tonåringar precis vad jag hänvisar till, iaf i mina led… Tolkningssystemet finns där.

  2. När jag gick på bibelskola i pingströrelsen i början av 2000 talet fick vi sådan undervisning. Vissa jämnåriga blir förvånade när jag säger att jag inte tror på uppryckandet, som att jag menar att jag inte tror på Jesu andra återkomst. Mycket märkligt. Jag tror nog att många av de som fått undervisning i eskatologi överhuvudtaget fått det vinklad genom dispensationalism.

  3. Jo, det känns ändå som om typ Left Behind och sånt där fortfarande var rätt poppis ganska nyligen, även om det inte direkt är undervisning. Populärkulturen har också många referenser till Den Yttersta Tiden och sådär, och där lånar man ibland symboler eller bilder även från Bibeln, ju.

    Och sagt inom parentes – i våras, när vi hade Uppenbarelseboken i NT-kursen på Frälsis Officérsskola, hade väl i stort sett ingen annan än jag ens HÖRT om att det fanns alternativa förhållningssätt. Yngst i det sammanhanget var 22…

  4. Den yttersta tiden handlar både enligt den kristna religion, som Jesu budskap var upphovet till (=ni är alla gudasöner, ni har himmelriket inom er, sök Guds rike invärtes) och även enligt den religion som uppkom genom Buddahs upplevelse under bodhiträdet (vi är alla redan ett med allt) om ett återknytande till det vi är, när vi vaknar upp till fullt medvetande om att vi alla är utgångna från samma kraft och därför helt logiskt delar av en och samma livsenergi (”Jag och Fadern är ett”). När vi blir tillräckligt medvetna om att vi inte kan följa någon som helst ledare, (som säger att så och så skall ni tro), då börjar vi förstå, att Skaparen gett oss invärtes alla ingredienser vi behöver för att själva börja minnas vad vi är. Detta uppvaknande kommer att ske inom var och en av oss. Vi förstår då, att tiden är något helt annat, än hur vi uppfattat den hittills. Därför talas det om tidens ände. Och om ett ”himmelrike” på jorden, när vi som medvetna delar av Alltet, återskapar balans inom oss genom att förstå vad det är att leva endast i nuet, då det faktiskt är där, som allt finns.

  5. Jag är själv uppväxt inom frikyrkan och under min tonårstid på 70-80 talet pratades det ofta om Jesu snara återkomst och om att ”bli lämnad kvar” när detta skulle ske. Filmen ”Som en tjuv om natten” visades vad jag kan minnas utan någon vuxens närvaro. För att kort sammanfatta den betydelse det fått i mitt liv handlar det om osäkerhet och känslan av att inte duga i Guds ögon.
    Jag känner inte dig och har inte förmåga att skriva något långt inlägg om detta, men kände att jag ville berätta det och säga att var försiktig med orden när du pratar på Frizon. Jag tror att det viktigaste är att predika om Guds kärlek och ingjuta mod i ungdomarna som kommer dit.
    Önskar dig allt gott i det arbetet!
    /Bs

  6. Jag är helt inne på din linje, hur togs ditt seminarium emot på frizon?
    finns det möjlighet att ta del av det av en som inte hade tillfälle att närvara?

  7. Jo jag tror nog det fortfarande pågår på många håll. Jag växte upp på 1990-talet och början av 2000-talet (född 83) och hörde min beskärda del av ytterstatiden/uppryckandet/vedermödan/ska du bli lämnad kvar eller få följa med- predikningar. Minns minuterna av panik när man kom hem från skolan, och mamma som skulle vara hemma inte var det trots att bilen stod på gårdsplanen, och lättnaden när man hörde välbekanta steg på gruset. Hon hade bara varit och köpt ägg hos grannen🙂 . En sak som jag finner ytterst märkligt är den oerhörda fixering vid vad som skall hända i yttersta tiden analyser av politiska händelser, krig, översvämningar, krediktkort osv. men väldigt lite tal om själva poängen dvs det som kommer efter domen.

    • Jag kunde inte logga in på din andra blogg, där du skriver om att få innehållet i en predikan i en 15 sek. sammanfattning och där du hänvisar till youtube. När jag klickade där, kom jag till videor, där Abraham-Hicks på ett ypperligt sätt i ca 10 min. videor ger personer svar på frågor gällande betydelsen av Jesu liv. Mycket berikande att lyssna på!

  8. Jag har hört en hel del om det när jag var nykristen kring 99-2000–>
    Det som jag tycker är intressant är jag aldrig hört någon i en predikan om den sista tiden tala över följande bibelord:

    ”Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk (ethnos dvs folkgrupper. egen anm) , och sedan skall slutet komma.” Matt 24:14

    Denna vers föregås av det vi oftast hör om ”stridslarm”, ”jordbävningar” mm…

    Jesus kommer inte tillbaka förrän alla folkgrupper har fått höra.
    Den aspekten saknas tycker jag. Då är det lättare att ta det andra i texten. Enligt den definition på folkgrupp som jag lutar mig på så finns åtminstone 6000 onådda folkgrupper kvar att nå.

    Låt talet om den sista tiden istället bli en utmaning till mission istället för skrämselpropaganda!

Kommentera

