Kolportören mini

För allt mitt emellan

På Sveriges största festival!

Jag har förmånen att innan min semester jobba järnet på Sveriges största festival. Kyrkornas arbete på Peace & Love har vuxit de senaste åren, vi är nu en självklar del av deras tänk kring säkerhet. Min vän och kollega EFS prästen P-O Byrskog leder arbetet och jag är hans sidekick, även Gunilla Öhrn från Svenska Kyrkan gör ett gigantiskt arbete. Jag och P-O jobbar både på Festivalkyrkan och på Själavården. Intensivt men härligt.

Det är roligt att kyrkornas viktiga arbete i år har uppmärksammats i media. Dels gjorde tidningen Dagen ett reportage om oss. Vi har intervjuats av Kyrkans tidning och Avesta tidning. Igår så sände Gävledala en intervju med P-O. (Hoppa fram till 4:24 så hamnar du där) och idag så intervjuas vi på Peace & Loves officiella hemsida. Även Dala-Demokraten gjorde en videointervju med mig och P-O.

Nu väntar en intensiv helg, sen semester.

Förresten börjar jag efter semestern med en veckas intensift arbete på Sveriges, inte största men bästa festival. Men mer om det.senare. Visst är jag en riktig festivalräv!

Bild

Bild

Om P-O är Batman så är jag Robin!

Single Post Navigation

6 thoughts on “På Sveriges största festival!

  1. var det bara ni tre? jag trodde att det var fler! men hur som, nu är det snart slut för i år och vi får förenas i bön för att få bort eländet från stan.

  2. Bo, skulle vilja nyansera lite. Självklart är vi mer än tre, men P-O, jag och Gunilla har planerat Själavården, det är rysligt massa möten, kvällar och dagar som går åt för att få till en sån här grej. Angående Festivalkyrkan så är det P-O som dragit det tyngsta lasset med hjälp av mig. Sen har självklart många andra hjälpt till och gjort fantastiska insatser. Både före och under veckan.

    Jag skulle önska att våra böner riktades mot fyllan och dess konsekvenser, inte mot musikfestivalen som sådan. Musik är från Gud, eller hur?

    • All musik är nog inte från Gud. Varifrån får vi annars death metal. Personligen tror jag den onde använder musiken på ett skickligt sätt för att både medvetet liksom undermedvetet påverka människor.

  3. bolonegren on said:

    Skönt att höra att ni var fler.
    Om all musik är från Gud är nog tveksamt. Tydligast är väl di Leva som väl knappast fått sin musik från Gud men många andra vad gäller texter (och eget uppförande) pekar väl snarast på att det kommer från annat håll. Sedan innebär ju hela festivalen att fylla, droger, våldtäkter mm florerar så att bara få bort konsekvenserna tror jag inte går. Jag har väldigt svårt att se så många positiva saker i P&L att det skulle uppväga allt negativt den för med sig

  4. Du har både rätt och fel. Visst kan musik ge uttryck för destruktiva saker men vi får inte glömma att musik och annan kreativitet från början kommer från Gud. Sen vet vi att det kan perverteras på olika sätt men det hindrar inte att väldigt mycket bra musik spelas under festivalen, många goda tankar delas och samtal skapas. Vilket är något gott. Sen är vi som jobbar där smärtsamt medvetna om det negativa, tex svineriet på campingen etc. Vi möter ju alla dessa människor.

    Eller menar du att vi helt ska låta bli att vara där?

    • Frågan om vi ska vara där är fel. Självklart ska vi finnas bland människorna på festivalen men jag undrar om vi ska ställa upp som en del av festivalen. Vilka krav ställer festivalledningen? Får vi agera fritt? Sprida evangelium? Kan vi agera bättre och friare om vi inte går in under ledningens krav? Frågor som först måste redas ut. Liksom frågan om vi genom att ställa upp på festivalens villkor inte också kommer att ses som en del av festivalen. Just nu känns det som att man bara i sin förtjusning över att bli ”inbjudna” bara gått in utan att överväga för- och nackdelar.

Kommentera

