Kolportören mini

För allt mitt emellan

Rick Warren twitter och svenska pastorer

Rick Warren är ju en megakyrkspastor från USA. Några av hans böcker har getts ut i Sverige. Warren är en allmänt respekterad evangelikal ledare. Personligen känner jag skepsis mot hela ”megachurch” konceptet, en skeptisis som inte direkt blir mindre av följande brev från Warren till sina medarbetare.

I brevet går han in som som ledare och detaljstyr vilka medarbetarna för följa på twitter. Han beordrar dem att stryka ateister, skeptiska kristna och alla kritiker till Saddleback.

Märkligt av många skäl. Dels att han inte litar på sina medarbetares omdöme, tänk om de har konstruktiva och givande samtal med tex ateister och kritiker? Ska de bara lämna dessa samtal och blocka personerna?

En annan sak, hur har han tid? Att gå in och styra bland sina medarbetares twitter-konton måste ta en enorm tid och energi och vittnar om en väldigt osäker ledare.

Jag skulle förstå bättre om han kom med vänliga råd till dem men brevet har mer karaktären av en order.

Hur tänker vi svenska pastorer på twitter i den här frågan?
Följer du oliktänkande och människor som av olika skäl är kritiska till kristen tro?

Varför? Varför inte?

Uppdaterad 12-06-21 
Till RIck Warrens heder så svarade han personligen på bloggen jag hänvisar till. Vad säger ni om hans förklaring?

Single Post Navigation

4 thoughts on “Rick Warren twitter och svenska pastorer

  1. samuel on said:

    Killen som Warren tar upp som exempel på någon man inte ska följa ger respons på sin blogg:

    http://deadpastorssociety.wordpress.com/2012/06/21/an-open-letter-to-rick-warren/

  2. Joachim,
    Hur har du tid att bekymra dig över vad en amerikansk pastor gör (som jag dessutom nu när jag läst det tycker var klok vägledning för medarbetarna)? Är det inte bara ett sätt att komma ifrån det egna när du ägnar så mycket kraft åt vad andra gör?

  3. Bo, en bloggpost tar några minuter att lägga upp och med tanke på att jag är engagerad kring samtalet hur svenska pastorer/kyrkor använder sociala medier så tyckte jag att det var intressant.

  4. nu var ju inte min undran hur du hade tid med bloggposten, jag vet hur fort det går, jag bloggar själv. min undran var snarare varför ägna tid åt att leta efter vad amerikanska pastorer säger. sedan blev det ju trots allt intressant eftersom det var ett exempel på en pastor som tog ansvar för sina medarbetare.

Kommentera

