Kolportören mini

För allt mitt emellan

Demoner på tapeten igen

Nu kommer rapporterna om ytterligare ett fall av demonutdrivning från Borås. Det ska sägas att omständigheterna där är helt extrema, jag har sett rätt mycket från olika sammanhang i den karismatiska svängen men aldrig någon som använt våld, så låt oss slå fast att det är en ovanligt tragisk mix av vidskeplighet, folktro och en märklig variant av kristendomen.

Samtidigt så cirklulerar ett klipp på nätet med den konservativa pastorn Pat Robertson där han uttalar sig om vad som är demoniskt. Som uppvuxen i en karismatisk miljö så ter sig inte följande klipp som vidare märkligt. Jag har hört pastorer säga samma sak om i stort sett allt som Robertson kommenterar:

Problemet är att gränsen mellan Robertson och Boråsfallet i vissa fall är för tunn. Jag förnekar inte att onda makter kan utrycka sig åt Robertson hållet, problemet är att hans perspektiv ofta sker helt på bekostnad av andra (och kanske viktigare) perspektiv. Risken med det här tänket är att demoner är något hos den andre, hos den som är annorlunda, tex hos de från ”primitivare” kulturer (Kongo i Borås fallet), hos de som inte fixar att hålla sin sexualitet i schack. Hos de som söker i det ”ny andliga”. Etc. etc. Det finns en mängd problem här som vi från den karismatiska sidan måste ta på allvar.

Det här blev så övertydligt när jag för flera år sedan tittade på kanalen God-TV och såg en känd TV-evangelist i armani-kostym och med rolexklockan på plats runt handleden satt i sin glassiga studio och förfasade sig över demoniskt inflytande ala Robertson ovan. Han pratade om att ”rensa sitt hem”, inte från konsumism, prylhysteri och girighet utan från viss konst och vissa dekorationer. Så enkelt att bli fri. Eller? Jag menar att det perspektivet är helt blint för det Paulus kallar ”makterna” som handlar om orättfärdiga strukturer som håller miljoner i fattigdom och misär.

Jag ser en risk här att vi silar ”demonisk mygg” och samtidigt sväljer ”demoniska kameler”.

Nejdå, Jag förnekar inte att desstruktiva krafter kan finnas i det ovan. (även om jag tar mig för pannan åt många, kanske de flesta av Robertsons uttalanden) Men för mig är det tydligt att det finns en blind fläck och det här perspektivet sätter fingret på den. Richard Beck gör en träffande analys av det demoniska:

Economics and demon possession. Business and spiritual slavery. National idolatry and the marketplace. It all mingles together. Exorcisms, it seems, are about economics.

Nu blir det svårare att värja sig och peka på den andre.  Eller hur? Jag rekommenderar allt Beck skriver om det här. Speciellt den här utlägningen kring Scooby-Doo och det demoniska.

Frågor jag har är följande:
Varför har vi från den karismatiska fåran så ofta missat perspektiven Beck lyfter?

Hur hanterar vi de här frågorna utan att köpa en helt inom-världslig förklaringsmodell. (Ser en tydlig frestelse där) och hur är vi öppna för en andlig verklighet utan att låta som om vi är i akut behov av en plats på psyket?

Och vad tror ni: Har vi silat mygg och svalt kameler?

Single Post Navigation

2 thoughts on “Demoner på tapeten igen

  1. Mycket bra skrivet, och mitt svar är förstås att den karismatiska rörelsen länge försökt uppväcka bara halva pingsten och missat att pingsten även innehåller ekonomisk utjämning och fiendekärlek.

  2. Så klart har vi svalt kamelen Mammon, med hull och hår den enda demon Jesus återkommer till och ger ett eget namn.

Kommentera

